reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Zuckerberg představil 10letý plán na ovládnutí globální komunikace

14.4.2016, Jan Pánek, aktualita
Zuckerberg představil 10letý plán na ovládnutí globální komunikace
Na konferenci F8 představil Mark Zuckerberg plány Facebooku, ty zahrnují chatovací roboty na Messengeru, umělou inteligenci, virtuální i rozšířenou realitu nebo zcela vlastní globální telekomunikaci díky sociálním sítím.
Facebook si rozdělil svůj plán do tří základních etap. V té první, která bude trvat asi tři roky, se bude soustředit hlavně na svůj ekosystém a na reklamu. Do pěti let bude chtít vylepšit své stávající produkty jako Messenger, WhatsApp a Instragram, přitom ve WhatsApp zatím není reklama, což se možná změní. Posledním krokem bude zaměření se na konektivitu, umělou inteligenci a na virtuální a rozšířenou realitu.

Na konferenci F8 představil první zásadní vylepšení Facebooku, resp. aplikace Messenger. Přes ní si budou moci s lidmi psát chatovací roboti. Mohou si je objednat velké podniky a tito roboti budou komunikovat se zákazníky. Mezi prvními uživateli této služby je například obchod s květinami flower.com, takže si přes Messenger bude moci každý objednat květiny a na komunikaci nebude muset květinářská společnost vynaložit lidskou sílu.

Výhoda chatovacích robotů je jednak ta, že k ní má přístup asi 900 milionů lidí s nainstalovaným Messengerem, a ta, že Facebook tuto službu poskytuje podnikům zdarma. Není zdarma jako zdarma, a tak i Facebook zde má cestičku, jak si vydělat. Za poplatek umožní společnostem využívající roboty, aby již kontaktovaným klientům byly zasílány třeba výhodné nabídky - zkrátka reklama.

Facebook se na F8 dušoval, že tato reklama nebude pro uživatele otravná, že ji budou zasílat pouze roboti, se kterými již komunikovali a že si ji bude uživatel moci vypnout. Až praxe ukáže, jestli toto nastavení nebude někde "zakopané" tak, aby jej mnoho lidí nenašlo.





V dalších třech letech bude dále cílit na své partnery nebo na ty, kteří si u něj kupují reklamu. Toto období nejspíše plynule přejde do dalších dvou let, kdy se společnost nebude soustředit jen na Facebook, ale i na své další sociální sítě.

Do deseti let se chce zaměřit na konektivitu, resp. globální komunikaci. K tomu hodlá používat satelity, drony nebo lasery a vše má být založeno na volném přístupu k těmto technologiím. Tedy že by mohly být zcela "zdarma" - jinými slovy by se neplatilo penězi, ale třeba časem, kdy budou uživatelé sledovat reklamu.

Tyto projekty nejsou ale hudbou budoucnosti, ve skutečnosti už Facebook zpřístupňuje internet zdarma v několika chudých zemích, kde by si lidé nemohli jinak datové připojení dovolit. Prvotní myšlenka je tedy šlechetná, službu začalo využívat i velké množství lidí. Potom se ale objevily zásadní problémy.

Služba nabízela zdarma přístup k několika vybraným službám. Mezi ně patřilo zpravodajství, informace o zdraví nebo počasí... a právě Facebook. Pokud jste přistupovali na tyto stránky, data se nezapočítávala. Státy, ve kterých se tato služba spustila, proti ní hned začaly brojit. Prý narušuje neutralitu internetu - na jedny stránky přístup zdarma, na konkurenční stránky za peníze. Tento systém je momentálně zakázán v Indii nebo Egyptě.





Obecně tedy Facebook usiluje o přesun komunikace z SMS a volání do internetového prostředí svých služeb. A k tomu by měly sloužit drony nebo satelity, ty budou šířit internetové připojení, a to třeba i do těžko přístupných oblastí. Podobnou strategii zvolil i Google, který k tomu využívá horkovzdušné balóny.

Dalším bodem je umělá inteligence, tu už Facebook začal využívat třeba na chatovací roboty. Ale v 10letém plánu pod tímto bodem stojí i "jazyk a plány". Je tedy možné i logické, že Facebook představí podobnou hlasovou asistentku, jako je Cortana nebo Siri.

Jedním z nejzajímavějších bodů je virtuální a rozšířená realita. Ač se to na první pohled nezdá, Facebook je zde světovým lídrem. Vlastní totiž společnost Oculus s VR headsetem Oculus Rift, Oculus ale zároveň úzce spolupracuje se Samsungem na GearVR. Facebook tedy může ovlivnit dvě velmi významné platformy.

A jeho plány jsou pochopitelně i zde velké. Jeho cílem je mimo jiné vybudovat virtuální sociální síť. Možná i díky tomuto konceptu Facebook představil návrh 360° kamery. Ta má 17 kamer a software dokáže obraz ze všech těchto kamer složit do jediného s extrémně vysokým rozlišením. Jedná se jen o technický návrh, 360° kameru si musí postavit samotní uživatelé, její cena se však pohybuje v řádů statisíců korun.

Facebook má tedy opravdu grandiózní plány, podobné plány může mít - a zřejmě i má - konkurence, a tak Facebook nemůže zahálet. Co na tyto plány říkáte, líbí se vám svět, který by chtěl Facebook vytvořit?

Zdroje: fastcompany.com, thenextweb.com
reklama